Streszczenie
Wstęp. Analiza środowiska ucznia to zbiór stresorów pola ekologii człowieka.
Materiał, metoda. Badania postawy ciała przeprowadzono w grupie 65 uczniów w wieku 7 lat metodą mory projekcyjnej w 8 pozycjach (4 dla ciągu ręką prawą i 4 dla ciągu lewą): 1 – postawie habitualnej, 2 – postawie po 10-minutowym ciągnięciu pojemnika z przyborami szkolnymi jednorącz, 3 – po jednej minucie od zdjęcia obciążenia, 4 – po dwóch minutach od zdjęcia obciążenia. Dokonano pomiaru sprawności fizycznej testem Sekity. Analizowano istotność różnic między 1 a 2, 3 i 4 pomiarem dla określenia restytucji wielkości cech po obciążeniu oraz ich korelacji ze sprawnością fizyczną, dla zbadania związku z badanymi różnicami.
Wnioski. 1. Istotna statystycznie, niepełna i niezależna od płci restytucja wystąpiła po pierwszej i drugiej minucie. 2. W transporcie prawą ręką przez chłopców z restytucją po pierwszej minucie istotnie związana jest szybkość i siła, po drugiej wytrzymałość, szybkość, moc i zwinność. Wśród dziewcząt po pierwszej minucie restytucji z siłą, a po drugiej z wytrzymałością i siłą. 3. W transporcie lewą ręką przez chłopców z restytucją po pierwszej minucie związana jest siła, moc, zwinność i ogólna sprawność fizyczną, a po drugiej wytrzymałość, szybkość, zwinność i ogólna sprawność fizyczna. Wśród dziewcząt z restytucją po pierwszej minucie związana jest wytrzymałość, szybkość, siła i zwinność, a po drugiej z wytrzymałością, szybkością, zwinnością i ogólną sprawnością fizyczną. 4. Ze względu na niepełną restytucję wielkości cech postawy asymetryczny transport nie jest wskazany dla dzieci w wieku 7 lat. Posiadana przez dzieci niska sprawność fizyczna nie doprowadza do pełnej restytucji badanych cech postawy.
Słowa kluczowe:
plecak, postawa ciała, mora projekcyjna, sprawność fizyczna, restytucja